Główny problem medyczny
Zapoznanie studentów z zasadami postępowania z pacjentem z udarem krwotocznym z odleżyną w okolicy kości ogonowej.
Krótkie omówienie przypadku
Pacjent 56 lat przyjęty do oddziału neurologii z powodu krwotocznego udaru mózgu. Zdyskwalifikowany z leczenia neurochirurgicznego. Chory jest z niedowładem prawostronnym, z afazją i anizokorią. Obecnie czwarta doba pobytu w oddziale. Pacjent z dużym ograniczeniem ruchowym.
Pacjenta odwiedza rodzina, starają się opiekować ale widać, że ta opieka jest niewydolna.
Informacja wstępna dla studentów
Pacjent 56 lat przyjęty do oddziału neurologii z powodu krwotocznego udaru mózgu. Zdyskwalifikowany z leczenia neurochirurgicznego. Chory jest z niedowładem prawostronnym, z afazją i anizokorią. Obecnie czwarta doba pobytu w oddziale. Pacjent z dużym ograniczeniem ruchowym.
Student powinien wiedzieć przed przystąpienie do zajęć:
- znajomość jednostki chorobowej: udar mózgu z podziałem na krwotoczny i niedokrwienny,
- wiedza za zakresu rozpoznawania odleżyn,
- znajomość zasad zmiany opatrunków,
- obsługa pompy infuzyjnej,
- wiedza na temat profilaktyki przeciw odleżynowej,
- wiedza dotycząca wsparcia psychicznego dla pacjenta,
Manekin, Sprzęt medyczny
MANEKIN
- symulator wysokiej wierności w piżamie szpitalnej,
- pampers i odleżyna III° na kości ogonowej,
SPRZĘT
- zestaw opatrunkowy,
- karta obserwacji pielęgniarskiej,
- kardiomonitor z osprzętem
- środki do profilaktyki przeciw odleżynowej,
- pampers ,
- ciśnieniomierz manualny,
- udogodnienia do profilaktyki przeciwodleżynowej,
- parawan,
Miejsce akcji
Sala oddziału neurologii
Początkowe parametry życiowe
HR – 96 u/min
BP 150/95 mmHg
RR 16/min
EKG Rytm zatokowy
Temp ciała – 36,6
SpO2 – 98%
Efekty kształcenia
- Omawia mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych.
- Charakteryzuje istotę i strukturę zjawisk zachodzących w procesie przekazywania i wymiany informacji.
- Tworzy warunki do prawidłowej komunikacji pielęgniarka – pacjent oraz pielęgniarka – personel medyczny.
- Szanuje godność osoby ludzkiej w relacji z podopiecznym i jego rodziną.
- Różnicuje udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia, rehabilitacji.
- Wyjaśnia zakres działań pielęgniarki w zależności od zaburzeń stanu pacjenta, w tym: długotrwale unieruchomionego, z bólem, gorączką, zaburzeniami snu.
- Monitoruje stan pacjenta na wszystkich etapach jego pobytu w szpitalu lub innych placówkach opieki zdrowotnej, między innymi przez ocenę podstawowych parametrów życiowych: temperatury, tętna, ciśnienia tętniczego krwi, oddechu i świadomości, masy ciała i wzrostu.
- Dokonuje bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i skuteczności działań pielęgniarskich.
Schemat oczekiwanych działań
- Rozpoznanie stopnia odleżyny i założenie prawidłowego opatrunku zgodnie z zasadami aseptyki i antyseptyki, uwzględniając w działaniu zasady poszanowania intymności chorego.
- Zebranie wywiadu chorobowego z pacjentem. W trakcie rozmowy należy się zorientować, że pacjent ma obniżony nastrój i udzielić mu wsparcia psychicznego.
- Wykonanie profilaktyki przeciwodleżynowej.
Lista kontrolna czynności
