Scenariusz nr 3 Obrzęk płuc

Główny problem medyczny

Zapoznanie studentów z zasadami postępowania z pacjentem w obrzęku płuc.

Krótkie omówienie przypadku

Pacjent 67 letni z niewydolnością serca, przyjęty z SOR’u na kardiologię z obrzękiem płuc. Chory przywieziony do szpitala karetką pogotowia z powodu nagłej duszności. Obecnie w płytkim kontakcie logicznym, niespokojny.

Mężczyzna mieszka z żoną w bloku. Nie prowadzi aktywnego trybu życia. Zdarza się zapomnieć wziąć leków.

Informacja wstępna dla studentów

Pacjent 67 letni z niewydolnością serca, przyjęty z SOR’u na kardiologię z obrzękiem płuc. Chory przywieziony do szpitala karetką pogotowia z powodu nagłej duszności. Obecnie w płytkim kontakcie logicznym, niespokojny.

 

Student powinien  wiedzieć przed przystąpienie do zajęć:

  • znajomość jednostki chorobowej: niewydolność serca, niewydolność lewo-komorowa, obrzęk płuc,
  • znajomość zasad tlenoterapii,
  • obsługa pompy infuzyjnej,
  • znajomość działania leków zgodnych ze schematem leczenia obrzęku płuc,
  • znajomość parametrów życiowych,
  • znajomość obsługi kardiomonitora,

Manekin, Sprzęt medyczny

MANEKIN

  • symulator wysokiej wierności,
  • ubrany w piżamę,
  • łóżko z uniesionym wezgłowiem,
  • dwa dostępy dożylne na prawej i lewej ręce,
  • założony cewnik Foley’a do pęcherza moczowego 200ml moczu w worku,
  • obrzęki kończy dolnych,

 

SPRZĘT

  • kardiomonitor z osprzętem,
  • dostęp do gazów medycznych,
  • 2x pompa infuzyjna,
  • defibrylator,
  • stojak na kroplówki,
  • ssak,
  • stetoskop,
  • aparat EKG 12 odprowadzeń,
  • worek samorozprężalny,
  • zestaw do przyrządowego udrażniania dróg oddechowych,
  • karta zleceń lekarskich,
  • karta obserwacji pielęgniarskiej,

Miejsce akcji

Sala intensywnego nadzoru kardiologicznego

Początkowe parametry życiowe

HR – 124 u/min

BP 179/100 mmHg

RR ok 28/min

EKG Rytm zatokowy

Temp ciała – 36,7

SpO2 – 80%

Efekty kształcenia

  • Omawia mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych.
  • Charakteryzuje istotę i strukturę zjawisk zachodzących w procesie przekazywania i wymiany informacji.
  • Tworzy warunki do prawidłowej komunikacji pielęgniarka – pacjent oraz pielęgniarka – personel medyczny.
  • Szanuje godność osoby ludzkiej w relacji z podopiecznym i jego rodziną.
  • Różnicuje udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia, rehabilitacji.
  • Wyjaśnia zakres działań pielęgniarki w zależności od zaburzeń stanu pacjenta, w tym: długotrwale unieruchomionego, z bólem, gorączką, zaburzeniami snu.
  • Monitoruje stan pacjenta na wszystkich etapach jego pobytu w szpitalu lub innych placówkach opieki zdrowotnej, między innymi przez ocenę podstawowych parametrów życiowych: temperatury, tętna, ciśnienia tętniczego krwi, oddechu i świadomości, masy ciała i wzrostu.
  • Dokonuje bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i skuteczności działań pielęgniarskich.

Schemat oczekiwanych działań

  1. Zmonitorowanie chorego i  ocena parametrów życiowych.

2. Zastosowanie tlenoterapii.

  • Maska z rezerwuarem przepływ 12-15l/min        stopniowy wzrost saturacji do poziomu SpO2   93%
  • Maska bez rezerwuaru przepływ 5-12l/min    →    wzrost do SpO2 87%
  • Wąsy tlenowe przepływ 1-4l/min    →    wzrost SpO2 83%

  3. Zapoznanie się z kartą zleceń lekarskich.

  • realizacja zleceń lekarskich

  4. Podłączenie pompy infuzyjnej z lekiem moczopędnym.

  5. Podłączenie pompy infuzyjnej z nitrogliceryną.

  • po 3 minutach od podania spadek RR do 165/95 mmHg

6. Ustawienie i interwału do pomiaru RR co 10 min.

Lista kontrolna czynności